Teksty techniczne

Dodane: 02-10-2016 10:45
Teksty techniczne smary w sprayu

O smarach maszynowych

Smary maszynowe (smar Tovotte'a, Towot, niepoprawnie tabot, tawot1) ? grupa smarów zawierających rafinowane oleje mineralne, zagęszczacze (mydła wapniowe) i wodę jako stabilizator. Stosowane do smarowania łożysk ślizgowych i powierzchni maszyn pracujących w niezbyt wysokiej temperaturze (od ?10 do 60 °C). Odporne na wilgoć2.

Obecnie handlowo dostępne w Polsce smary o nazwie "Towot" oparte są na zagęszczaczu litowym, a ich temperatura pracy zawiera się w zakresie od ?20 °C (lub niżej) do 120 °C (lub wyżej).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar_maszynowy


Wizyta na stacji benzynowej

Coraz większa liczba kierowców, którzy wyruszają w daleką podróż posiada świadomość tego, że powinni regularnie odpoczywać i robić sobie przerwy w czasie jazdy. Taką przerwę mogą oni przeznaczyć na zjedzenie małego posiłku, chwilę drzemki w pokoju hotelowym czy zrobienie potrzebnych zakupów. Niektórzy kierowcy wykorzystują swoją przerwę na wizytę na stacji benzynowej. W czasie takiej wizyty będą mogli zatankować samochód, a także poprosić o zrobienie jego szybkiego przeglądu przez pracowników stacji benzynowej, którzy sprawdzą poziom oleju silnikowego w samochodzie swojego klienta, a także określą, czy używa on oleju o dobrej jakości i doradzą mu, w jaki sposób powinien dbać o swój samochód.


Definicja smaru

Smar ? substancja zmniejszająca tarcie między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą tymi powierzchniami, poruszają się względem siebie. Smar działa na zasadzie wniknięcia w szczelinę pomiędzy tymi powierzchniami i utworzenia tam warstwy poślizgowej poprzez całkowite odseparowanie od siebie tych powierzchni.

Poszczególne smary mogą mieć różne konsystencje: od stałej, poprzez półpłynną, płynną aż do gazowej.

Smary zawierają substancję nośną, mająca właściwości ślizgowe - towot, olej silikonowy oraz substancje dodatkowe, decydujące często o przeznaczeniu smaru. Do smarów często dodaje się: PTFE (Teflon, Tarflen), dwusiarczek molibdenu, grafit lub miedź. Dodatki zapewniają wytworzenie prawidłowej warstwy poślizgowej.

Smary zazwyczaj spełniają jednocześnie dodatkowe funkcje, takie jak np. usprawnienie odprowadzania ciepła, ochrona antykorozyjna. Niektóre nadają się do stosowania w urządzeniach mających kontakt z żywnością (PTFE, silikon).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar